11 Ocak 2021 Pazartesi

Hased Etmek

Hased, Allah tarafından bir müslümana verilen ve o müslüman için faydalı olan ni'metlerin zevâlini istemektir. Eğer, zevâlini istememekle beraber, aynı Ni'metlere kendinin de nâil olmasını dilerse GIPTA olur ki günah değildir.

Nitekim Resûlûllah sallallahu aleyhi ve sellem buyurur:

— Ancak iki kişiye gıpta edilebilir. Biri Kur'an hükümlerini öğrenip onu gece gündüz yaşayışına tatbik eden, diğeri helâlından zengin olarak her zaman muhtaçların yardımına koşan kişi.

Eğer bekâsında fayda olmayan bir ni'metin müslüman kardeşinden zevâli istenirse buna GAYRET denir.

Hasedin zıddı; Allah 'ın ni'metlerinden, müslüman kardeşin için yararlı olanların bekâsını istemektir.

Hased, ibâdetleri fesâda uğratır, günah işlemeğe sebep olur. O, avam tabakası şurada dursun, âlimlerin bile müptelâ olduğu onulmaz bir hastalıktır. Hased edenin sonu felâket, yeri cehennemdir.

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem buyuruyor :

— Altı zümre altı şey sebebiyle cehenneme girer. Araplar ırkçılık, âmirler zulüm, köy âmirleri kibir, tüccar satışta hiyânet, köylüler cehâlet, âlimler hased yüzünden.

Âlimleri bile cehenneme götürecek olan böyle kötü bir duygudan kaçınmak yeridir.

Hased, sâhibini dört büyük zarara sokar.

BİRİNCİ ZARAR: Hased edenin ibâdeti mahvolur.

Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurur:

— Ateşin odunu yaktığı gibi hased de iyi amelleri yer bitirir.

İKİNCİ ZARAR: Hased, günahlara sebep olur. Nitekim hased eden kimsenin üç kötü huyu olduğu söylenir.

Birincisi: Yüzyüze olunca yaltaklık eder.

İkincisi: Arkadan çekiştirir.

Üçüncüsü: Birinin başına bir musibet gelince sevinir.

Allah'ın, hased edenin hasedinden kendisine sığımasını emretmesi bile, hasedin ne kadar kötü bir şey olduğunu anlatmağa yeter. Kur'anda Felâk Süresi beşinci âyette şöyle buyurulur:

— Ve hased edenin, hasedini belli ettiği zaman şerrinden Allaha sığınırım.

Görüldüğü gibi hased edenin şerrinden Allah'a sığınılması istenilmektedir. Şeytanın ve sihircinin şerrinden korunmak için Allah'a sığınmak gerektiğini biliyoruz.

Demek ki hased eden kimse kötülük bakımından şeytan ve sihirbaz ile. bir tutulmakta, yâni şerrinden korunmak için ancak Allah'a sığınmak gerekmektedir.

ÜÇÜNCÜ ZARAR: Hased, kişiye faydasız olarak zahmet ve elem çektirir. Üstelik günaha sokar. İbni Semmâk der ki:

— Hased edenden başka mazluma benzeyen bir zâlim görmedim. Çünkü o, devamlı hüsran içindedir, gamlıdır, aklı şaşkındır.

DÖRDÜNCÜ ZARAR: Hased edenin basireti kapanır. Öyle ki Allah'ın eşyasından hiç bir şey anlayamaz. Süfyan Sevrî der ki:

— Takvâ sâhibi olmak istersen çok konuşma. Öğrendiğin gerçekleri muhafaza etmek istersen haris olma. İnsanların dilinden kurtulmak istersen kimsenin kusurunu araştırma. Basiretinin artmasını istersen kimseye hased etme.

BEŞİNCİ ZARAR: Hased eden kimsenin hâli daima mahrûmiyet ve maskaralıktır. Allah'ın yardımına mazhar olamaz. Hatem Esam'ın da dediği gibi,

- Kin tutan, din tutmaz, gıybet eden âbid olamaz. Gammâza güven olmaz. Hased edene yardım gelmez.

Hased edene yardım nasıl gelsin, muradına nasıl ersin ki, onun muradı mü'minlerden Allah'ın ni'metinin zâil olmasıdır. O, Allah'ın iman kullarına karşı gene Allahtan yardım istemektedir. Ebû Yâkub der ki:

- Allahım, kullarına vereceğin ni'metlerin tamamlanmasına kadar bize sabır ver, hased etmiyelim.

Kişinin huzurunu, basiretini gideren; ibâdetini fesâda uğratan; günah işlemesine, mahrumiyetine ve düşmanlarına yenilmesine sebep olan bu onulmaz hastalığı def'etmek gerekir.

Eğer sende o ni'metin müslüman kardeşin için yararlı olacağına dair kuvvetli zan hâsıl olursa bekâsını istersin. Tereddütlü olursan ne zevâlini, ne de bekâsını ister, sadece hakkında hayırlı ise Allah dâim etsin, değilse alsın dersin. Birisine hased etmekten kurtulmak için Allah'ın müslümanların birbirlerini sevmeleri hakkındaki emrini düşünmelidir. Daha geniş düşünülürse müslüman kardeşinin nâil olduğu maddî mânevî ni'metlerin senin rahat ve huzuruna da vesile olduğu görülür. Çünkü bu ni'metlerden, dünyaya mahsus olanlar dünyada yardımlaşmağa, âhirete mahsus olanlar âhirette şefâate vesile olur. Bütün bunları etraflıca gözönünde bulundurmak, insanı HASED ETMEK gibi insanî olmayan bir huydan uzaklaştırır. Doğru yola iletecek yalnız Allah' tır.


Abidler Yolu, İmam-ı Gazali 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder